Kamil Lesiuk

Kamil Lesiuk

Blog Sekrety Budynków Pasywnych

Kamil Lesiuk

Modernizacja, przebudowa, rozbudowa i energetyczna optymalizacja - do standardu nowo budowanego budynku pasywnego - gimnazjum miejskiego w Baesweiler

Kamil Lesiuk | Komentarze | niedziela, 5 luty 17, 13:50

Jesteś tutaj


Bardzo ciekawy przykład gimnazjum miejskiego w miejscowości Beasweiler w Niemczech które zostało zmodernizowane, rozbudowane o stołówkę i przede wszystkim zoptymalizowane energetycznie – do certyfikowanego standardu dla nowo budowanego budynku pasywnego.

FUNKCJONALNOŚĆ

Wraz z energetyczną optymalizacją gimnazjum poprawiono również znacznie funkcjonalność jego wnętrz. Nowa stołówka umożliwia teraz funkcjonowanie szkoły jako kwalifikowanej szkoły całodziennej. Ponadto urządzono centrum nauki samodzielnej, większy pokój nauczycielski, dodatkowy pokój do pracy dla uczniów oraz zoptymalizowano pracownię komputerową. Obszar nauk ścisłych otrzymał przejrzystą strukturę, a dla uczniów stworzono wysoce nowoczesne pomieszczenia nauczania z własnymi „stacjami pracy“ dla każdego stołu. Obszar administracyjny otrzymał windę, aby również uczniowie niepełnosprawni mogli bez barier dotrzeć do każdego pomieszczenia administracji.

Gimnazjum miejskie w Beaswailer

Fot. Gimnazujm miejskie w Baeweiler w Niemczech

ZRÓWNOWAZONY ROZWÓJ / JAKOŚĆ PROJEKTU

Zarówno decydenci po stronie miasta Baesweiler, jak też architekci, mieli zamiar przekazania na zakończenie projektu nie tylko i wyłącznie szkoły zoptymalizowanej energetycznie. Chcieliśmy przede wszystkim dostarczyć dowodu, że energetyczna optymalizacja nie koniecznie musi oznaczać „utratę wyrazu” i/lub „zmianę charakteru” wizerunku miast. Tak więc świadomie zdecydowaliśmy się na ścianę kurtynową jako fasadę, z nieregularnym rasterem, co w powiązaniu ze zwalczaniem mostków termicznych w przypadku certyfikowanego domu pasywnego oznacza szczególne wyzwanie w odniesieniu do konstrukcji i wykonania. Zupełnie świadomie zdecydowaliśmy się na panele fasady o rożnej wielkości i różnych niuansach kolorystycznych oraz na nieregularne prowadzenie linii fug. Taki obraz fug ma mianowicie taką zaletę, że po latach będzie można wymienić ten czy inny pojedynczy panel, co w przypadku szkoły może się wydarzyć. Panele fasady nie są niczym innym niż płytami HPL, czyli w zasadzie sprasowaną makulaturą. Każde skrzydło w budynku otrzyma swój własny kolor, który odnaleźć będzie można także na fasadach odpowiednich klatek schodowych i tym samym nada im własną tożsamość. Uczniowie identyfikują się ze skrzydłem swojej klasy i mówią o „żółtym“, „zielonym“ i „czerwonym“ skrzydle. Projekt został swego czasu ”nagrodzony” przez kraj związkowy Nadrenia-Westfalia wsparciem wynoszącym 4,83 mln EUR jako najlepszy projekt w ramach programu pomocowego „Pierwszy pakt inwestycyjny dla odnowy infrastruktury komunalnej”.

EKOLOGIA, EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA I OCHRONA KLIMATU

Średnie łączne zużycie energii cieplnej wszystkich skrzydeł budynku zmniejszyło się dzięki energetycznej optymalizacji do 20 % ilości energii, co dzisiaj jest aktualnym standardem dla nowo budowanych budynków. Zapotrzebowanie na energię cieplną zredukowano o 93,2%. Latem szkoła chłodzona jest „pasywnie”. Ochrona przed światłem słonecznym zapobiega przegrzaniu pomieszczeń. Masa budynku pobiera powstające w ciągu dnia ciepło. Poprzez automatycznie regulowany system otwierania okien bądź przy pomocy wentylacji masa budynku chłodzona jest chłodnym nocnym powietrzem i następnego dnia jest znowu do dyspozycji (chłodzenie nocne) jako masa magazynująca. Dodatkowo nawiewane powietrze chłodzone jest wstępnie przez instalację sond ziemnych. Energia cieplna i woda ciepła wytwarzane są poprzez sondy ziemne. Instalacja solarna wspiera zaopatrzenie w wodę ciepłą 30m² powierzchni kolektorów. Także oświetlenie poszczególnych skrzydeł zostało zoptymalizowane energetycznie. Poprzez czujniki ruchu można uruchamiać te strefy oświetlenia, które są wykorzystywane tylko sporadycznie, włączając je w zależności od ich użytkowania. W strefach z wystarczającą ilością światła dziennego oświetlanie jest przyciemniane za pomocą czujników lub, jeśli strefy te nie są używane, wyłączane. Dzięki kontrolowanej instalacji wentylacyjnej wszystkie skrzydła budynku są permanentnie zaopatrywane w świeże, o odpowiedniej temperaturze, powietrze. Redukcja stężenia CO2 w pomieszczeniach klas pomaga koncentracji uczniów, którzy nie nużą się tak szybko. Pierwsze wyniki monitoringu pokazały, ze stężenie CO2 w pomieszczeniach klas przy pracy szkoły „na pełnych obrotach“ wynosi 800 ppm, a więc poniżej wartości, którą zazwyczaj osiągają szkoły.

Całe przedsięwzięcie realizowane było przez wiele lat, podczas których modernizowano poszczególne skrzydła w trakcie normalnej eksploatacji szkoły. Już po wykonaniu pierwszego i najmniejszego zarazem fragmentu budowy (skrzydło 1) w roku 2008 miasto Baesweiler wygrało tym projektem ogólnoniemiecki konkurs „Komunalna ochrona klimatu“, nagroda ta oznaczała dla miasta 40.000 €.